Menu

Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych

Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w 2023 r.

REFUNDACJA PODATKU VAT DLA ODBIORCÓW PALIW GAZOWYCH W 2023 R.

Aby ograniczyć wzrost kosztów zakupu paliw gazowych w gospodarstwach domowych o najniższych dochodach, zużywających paliwa gazowe do celów grzewczych, ustawodawca uregulował w przepisach ustawy z dnia 15.12.2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, mechanizm refundacji podatku od towarów i usług, poniesionego przez tych odbiorców za paliwa gazowe dostarczone w 2023 r. i udokumentowane dokumentem potwierdzającym dostarczenie tych paliw do odbiorców. Refundacja podatku VAT przysługiwać będzie gospodarstwu domowemu, które wykorzystuje jako główne źródło ogrzewania urządzenie grzewcze zasilane paliwami gazowymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB), a którego przeciętne miesięczne dochody w przypadku gospodarstwa jednoosobowego nie przekraczają 2100 zł, lub 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

WYMAGANE DOKUMENTY 

  1. Wniosek o przyznanie świadczenia - refundacji podatku VAT wynikającego z opłaconej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01.01.2023 – 31.12.2023 do odbiorcy paliw gazowych.
  2. Dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
    • oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  3. W indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
  4. Faktura dokumentująca dostarczenie paliwa gazowego do wnioskodawcy w okresie wskazanym we wniosku.
  5. Dowód uiszczenia zapłaty za fakturę określoną w pkt 4.

W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:

  1. Oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni:
    • w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, tj. za 2021 r. - jeśli wniosek złożono w okresie od 1 stycznia do 31 lipca danego roku lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy,
    • w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, tj. za 2022 r. - jeśli wniosek złożono w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy.
  2. Umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
  3. Umowę o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.

MIEJSCE ZŁOŻENIA WNIOSKU

Miejski Ośrodek Polityki Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu

ul. Kilińskiego 10, 87-400 Golub-Dobrzyń

pok. nr 5

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.
  2. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

INNE INFORMACJE 

  1. Celem refundacji podatku VAT jest wsparcie gospodarstw domowych używających urządzeń grzewczych zasilanych paliwami gazowymi.
  2. Wniosek składa w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
  3. Refundacja przysługuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
  4. Wysokość świadczenia to równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
  5. Termin składania wniosku: w dowolnym czasie w 2023 r. jednak nie później niż do 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
  6. Osoba uprawniona do świadczenia (wnioskodawca) to osoba w gospodarstwie domowym, która jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym na dostawę paliwa.
  7. Do wniosku o refundację podatku VAT należy dołączyć:
    • fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy obejmującą okres dotyczący wniosku,
    • dowód uiszczenia zapłaty za fakturę.
  8. Refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym w przypadku gdy:
    1. głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego są urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi, o których mowa w art. 3 pkt 3a ustawy – Prawo energetyczne, (czyli: gazem ziemnym wysokometanowym lub zaazotowanym, w tym skroplonym gazem ziemnym oraz gazem propan-butan lub innego rodzaju gazem palnym, dostarczanym za pomocą sieci gazowej, a także biogazem rolniczym, niezależnie od ich przeznaczenia),
    2. wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie:
      • jednoosobowym nie przekracza 2100 zł,
      • wieloosobowym nie przekracza 1500 zł.
  9. Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia wejścia w życie ustawy, tj. do 21 grudnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania, czyli źródeł ciepła wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy.
  10. Sposób liczenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego uzależniony jest od terminu złożenia wniosku.
    Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
    • od 1 stycznia do 31 lipca danego roku - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2021 r.,
    • od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022 r.
  11. Dochód liczony jest w oparciu o przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych i uwzględnia:
    • przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,
    • dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przypadku ustalania dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w formie ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej, przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia, przez ministra właściwego do spraw rodziny w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie do dnia 1 sierpnia każdego roku.

  • dochody niepodlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit c ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
  • dochody z gospodarstwa rolnego.

W przypadku ustalania dochodu z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się, że z 1ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

  1. W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku lub bez wymaganych dokumentów, osoba ubiegającą się o refundację zostanie wezwana do poprawienia wniosku lub uzupełnienia brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY

  1. Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Natomiast odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT - wymagają wydania decyzji.
  2. Istotne jest, że organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT.

Uwaga

Od wydanej informacji nie przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia.

  • autor: Bożena Stogowska, data: 2023-01-03

Pliki do pobrania

  • autor: Bożena Stogowska, data: 2023-01-03

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Miejski Ośrodek Polityki Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu

ul. Kilińskiego 10, 87-400 Golub-Dobrzyń

tel. +48 56 683 54 10
tel. +48 56 683 54 11
tel. +48 56 683 54 12
adres e-mail: mopsum@golub-dobrzyn.pl

skrytka e-puap: /MOPSGOLUB-DOBRZYN/SkrytkaESP

 

[obiekt mapy] Lokalizacja MOPS Golub-Dobrzyń na mapie